Po wrzuceniu zapowiedzi o tematyce miesiąca na grupy FB pojawiły się kciuki w górę, ale i komentarze typu: „Tagi?? Przypinam najczęściej produkty ze sklepu na tablice, które mam na Pintereście. Ale nie mam pojęcia gdzie wpisywać tagi.”

Warto zatem zacząć od początku:

 

Co to jest SEO?

SEO (ang. Search Engine Optimization) to w dosłownym tłumaczeniu: optymalizacja pod silnik wyszukiwarki. To działania zorientowane na na poprawę widoczności stron, sklepów, blogów w organicznych wynikach wyszukiwania (organicznych – czyli niepłatnych, wynikających z wyszukiwań użytkowników wyszukiwarek).

Wikipedia mówi:

Optymalizacja dla wyszukiwarek internetowych (ang. search engine optimization, SEO; zwana także pozycjonowaniem) – procesy zmierzające do osiągnięcia przez dany serwis internetowy jak najwyższej pozycji w wynikach organicznych wyszukiwarek internetowych dla wybranych słów i fraz kluczowych. Proces pozycjonowania jest elementem szeroko pojętego marketingu internetowego. Pozycjonowanie opiera się na ciągłym poznawaniu mechanizmów rządzących wyszukiwarkami i dostosowywaniu serwisów internetowych do aktualnych algorytmów wyszukiwarek w celu poprawienia pozycji danego serwisu na liście wynikowej.

Pierwotnie pojęcie SEO odnosiło się i odnosi do pozycjonowania w wyszukiwarkach typu Google, Yahoo itd.  Obejmuje wszelkie działania, które wprowadzane na stronie internetowej powodują poprawę jej widoczności w wynikach wyszukiwania na dane słowa kluczowe.

Po ludzku?

Gdy użytkownik wyszukiwarki Google wpisuje w okno wyszukiwania frazę „buty na zimę”, wyniki wyszukiwania prezentują kolejne sklepy. W określonej kolejności, na pierwszej i kolejnych stronach. Ta kolejność jest w dużej mierze pochodną działań SEO, dobrze zoptymalizowane strony pod katem wyszukiwarki pojawiają sie w tych wynikach na wyższych miejscach, co jest kluczowe dla funkcjonowania stron i sklepów.

Celem SEO jest sprawienie, aby strona / blog / sklep pojawiały się wysoko (na pierwszych miejscach) w wynikach wyszukiwania bez kupowania reklam.

 

Co to jest Pinterest SEO?

A na Pintereście? Pinterest ma własną, wewnętrzną wyszukiwarkę. Zastosowanie SEO sprawi, że Twoje piny, tablice i profil (a w konsekwencji także blog lub sklep) będą lepiej widoczne w wynikach wyszukiwania.

Najpierw trzeba zrozumieć, że pojawianie się Twoich pinów w feedzie użytkowników Pinteresta, może pochodzić z dwóch źródeł (właściwie od kilku dni z trzech na polskim Pintereście):

  • jeśli zaobserwują Twój profil – Twoje piny pojawiają się wówczas w ich feedzie „bez pytania”, na dzień dobry;
  • jeśli wpiszą poszukiwaną frazę, a Twój pin jest odpowiednio opisany (jest DOBRZE ZOPTYMALIZOWANY POD WYSZUKIWARKĘ!) pojawi się w wynikach wyszukiwania. Im lepiej zoptymalizowany, tym wyżej;
  • jeśli wykupisz reklamę na Pintereście (dostępną dla Polaków od niedawna) – Twoje piny pojawią się przed innymi, nie promowanymi płatnie w wynikach wyszukiwania.

Celem SEO jest poprawa pozycjonowania pinów w wynikach wyszukiwania czyli w drugim ze źródeł.

 

Gdzie stosujemy zasady Pinterest SEO?

Pinterest SEO odnosimy do pinów, tablic i profilu, gdyż te pozycje pojawiają się odrębnie w wynikach wyszukiwania.

Jest to ważne, ponieważ jeśli trafisz na pierwszą stronę bezpłatnych wyników wyszukiwania pod głównymi , istotnymi dla Ciebie słowami kluczowymi, zwiększysz ruch na swojej stronie, w sklepie. A to Twój cel na Pintereście! Pamiętaj, że Twój profil na Pintereście jest niejako „przedłużeniem” strony, bloga, sklepu. To dodatkowe miejsce w którym wyszukiwarki mogą indeksować Twoje treści i produkty.

 

SEO sklepu, bloga a SEO na Pintereście

Warto pamiętać, że Pinterest SEO jest czymś odrębnym od SEO artykułów na blogu, produktów w Twoim sklepie czy ofert na Etsy. Mają one swoje, odrębne, często specyficzne (jak Etsy) zasady, miejsca stosowania słów kluczowych. Tak specyficzne jak każda wyszukiwarka pod którą je optymalizujesz. W naszym cyklu mówimy wyłącznie o optymalizacji profilu na Pintereście i jego składowych pod wyszukiwarkę Pinteresta. Owszem, ma ona później przełożenie na ruch na blogu,w sklepie, ale wciaż jest to odrębna kwestia – działamy tylko tu.

Możliwa jest sytuacja, ze świetnie zoptymalizowane pod Google artykuly blogowe są przypięte pinami, które będą praktycznie niewidoczne (bo sa źle opisane) i znalezienie ich na Pintereście będzie bardzo trudne. Pinterest nie bedzie wtedy stanowił żadnego wsparcia dla ruchu na blogu.

I odwrotnie: świetne pod kątem SEO piny mogą prowadzić do sklepu, który ma słabo zoptymalizowane produkty pod ogólne wyszukiwarki. To oczywiście sytuacja rzadsza, ale nie niespotykana. Ruchu z Googla (czy na Etsy z wyszukiwarki Etsy) w takim sklepie bedzie mało, za to z Pinteresta może on być ogromny.

 

Dodatkowa poprawa widoczności w Google

Optymalizacja pinów powoduje również zwiększenie ich widoczności w Google w odpowiednich wynikach wyszukiwania. Ważne w kontekście tego co powyżej: to wciaż zwiększenie widoczności pinów,  nie samych produktów, ale to też oznacza, że oprócz Twoich produktów w Google pojawiają się też piny: grafiki o innym kształcie i stylu niż sklepowe,które mogą przyciągać innych, dodatkowych potencjalnych klientów.

Opanowanie SEO na Pintereście oznacza jednoczesne znalezienie się na górze wyników wyszukiwania w Pintereście i w Google.

Żadne inne media społecznościowe nie działają w ten sposób!

 

Jakie działania optymalizacyjne można zastosować na Pintereście?

Przeczytasz o tym w kolejnych artykułach z cyklu Pinterest SEO!

Zapisz się na newsletter, aby otrzymywać bieżące informacje o nowych artykułach i wyzwaniach:

 

[siteorigin_widget class=”WP_Widget_Custom_HTML”]