Chcesz sprzedawać na blogu? Podobnie jak inne media społecznościowe Pinterest można wykorzystać do budowy lejka sprzedażowego, dzięki któremu zwiększysz ruch i sprzedaż na blogu!
Co to jest lejek sprzedażowy i na czym polega jego tworzenie?
Lejek sprzedażowy to dość szumna nazwa na proces pozyskania klienta i doprowadzenia do tego, aby kupił on Twój produkt. Opracowując schemat lejka skupiamy się na tym, by przez odpowiedni przekaz reklamowy i edukację przekształcić nieznającego nas odbiorcę w zaangażowanego klienta.
Zależnie od biznesu i Twojej oferty lejek może być dłuższy lub krótszy, ale zasadniczo przyjmuje się, ze składa się z 4 etapów:
- Budowanie świadomości istnienia bloga – na tym etapie znajdują się odbiorcy, którzy zobaczyli artykuł w wyszukiwarce, wpis w social media (post na FB, zdjęcie na Instagramie, wpis na LinkedIn, film na YT), komentarz, artykuł, grafikę, wreszcie płatną reklamę (Fb Ads, AdWords, banner itp.),
- Budowanie zainteresowania – tutaj znajdują się odbiorcy, którzy już o Tobie wiedzą, a którym dostarczasz darmową wiedzę, poprzez bloga i inne formy, live, fanpage, grupę na FB, relacje na IG itd. Wiele zależy od tematyki bloga.
- Tworzenie grupy zainteresowanych produktem (tzw. generowanie leadów, czyli listy adresów, nazwisk osób zainteresowanych tematem i potencjalnie – produktem). Lista zainteresowanych np. kursem, książką, tworzona przez dedykowany landing page jest przykładem tworzenia takiej grupy. Zwykle osoby na takiej liście pochodzą z szerszego grona odbiorców Twoich darmowych treści.
- Sprzedaż – komunikacja kierowana jest do osób, które już wcześniej wyraziły zainteresowanie produktem, zapisały się na listę oczekujących, newsletter, pobrały darmową próbkę produktu itp.
Dlaczego lejek? To proste, wymienione wyżej grupy osób są na każdym kolejnym etapie coraz mniejsze. Najwięcej osób trafia na bloga, mniej zostaje na dłużej aby zapoznać się z treściami, jeszcze mniej zapisuje się na listy zainteresowanych , najmniej kupuje.
Każdy jednak z etapów lejka jest ważny. Im więcej osób skierujesz na pierwszy etap, tym większa szansa, ze na końcu efekty będą zadowalające, a ilość klientów wystarczajaca.
Jak to wygląda w praktyce?
Poszukujesz informacji o tym, skąd wziąć zdjęcia na bloga? Wrzucasz zapytanie w Google. Znajdujesz informację o poście blogowym zatytułowanym „Skąd wziąć zdjęcia na bloga – zestawienie najwiekszych banków zdjęć”. Wchodzisz, czytasz artykuł. Po lekturze, gdy chciałaś wyjsć ze strony, wyskoczył pop up:”Chcesz pobrac darmową listę stron internetowych i narzędzi przydatnych dla blogerów?” Zapisujesz się na newsletter, aby pobrać pdf z listą. Otrzymujesz potem w newsletterze powiadomienia o nowych artykułach na tym blogu, zaproszenia na darmowe wydarzenia: live, wyzwania, webinary. Z czasem, w różnej formie, dostajesz ofertę płatnego produktu.
Jak wykorzystać Pinterest do zwiększenia sprzedaży na blogu?
Pinterest może Ci pomóc w kierowaniu ruchu na bloga oraz budowie zaangażowania, czyli właśnie w zapełnianiu tej pierwszej części lejka
Co jest do tego potrzebne?
Twoja oferta
Może to banał, ale najpierw musisz mieć ofertę, aby pod nią zaprojektować lejek, Dostosować całą komunikację z przyszłym klientem. Zdarzyło mi się dostać zapytanie, o to jak skorzystać z rozbudowanego profilu na Pintereście (dużo pinów prowadzących również na bloga, duży ruch, dużo followersów). Można, ale autorka nie miała żadnej oferty dla odwiedzających, ani darmowej (przy zapisie na newsletter, nie miała newslettera), ani płatnej. Skąd więc miał być dochód?
Co może być ofertą? Wszystko, co możesz sprzedać (produkty cyfrowe i fizyczne) lub uzyskać dochód w inny sposób (np. afiliacja)
Content czyli wspierająca ofertę
Pisz regularnie posty powiązane z ofertą, rozwiązujące podobny lub mniej zaawansowany problem niż płatny produkt. Nie będzie to trudne ani sztuczne jeśli oferta będzie dobrze powiązana z potrzebami i zainteresowaniami grupy docelowej.
Taką treścią, jest na przykład ten właśnie artykuł, promuję nim bezpłatny webinar 🙂 Zobacz ofertę na końcu!
Piny promujące content
Pinuj regularnie grafiki promujące artykuły blogowe. Pamiętaj o możliwościach typu wiele różnych pinów na jeden artykuł, większa ilosć tablic tematyczne powiązanych z blogiem i ofertą. Stosuj zasady SEO, aby dobrze pozycjonować się w wyszukiwarce Pinteresta (i w Google, które ideksuje Pinterest). Tytuły, opisy, piny wzbogacone.Zadbaj o Call To Action, zachęć do wejścia na blog. Wszystko o czym mówiliśmy w wyzwaniu Pinterest Design & SEO https://pinterestdlabiznesu.pl/produkt/w-5-dni-do-lepszych-pinow-pinterest-design-seo/
Wykorzystaj zainteresowanie czytelnika, gdy już wejdzie na bloga
A gdy nowa osoba wejdzie na bloga, to…. wszystko jest w Twoich rękach. Oferuj darmowy produkt za zapis na newsletter, pisz ciekawe i przydane mailingi, pomagaj artykułami blogowymi. GDy już Twoja relacja z czytelnikiem będzie głębsza, sprzedaż przyjdzie łatwiej!
Chcesz wiedzieć więcej?
Chcesz wiedzieć więcej, bardziej szczegółowo, jak budowac lejki sprzedażowe dla bloga na Pintereście?
Więcej na webinarze, który odbędzie się 28 lutego, o godz. 9.00. Zapisz się!
Jeśli nie możesz być na żywo, też się zapisz otrzymasz nagranie do obejrzenia później.
Zapisz na Pintereście: