Po przejściu na profil biznesowy automatycznie uzyskujemy dostęp do statystyk. Jakich? Szczegóły znajdziesz w tym artykule. Zastanawiasz się jednak, jak interpretować statystyki Pinteresta?
Co jest najważniejsze, a co nie ma większego znaczenia dla naszego biznesu? Jak oceniać posiadane dane (ograniczone, ale zawsze to lepsze niż nic)? Do czego je wykorzystać?
Najważniejsze miary
W tym artykule przedstawię Ci 4 miary wybranych ze statystyk dostarczanych przez Pinteresta, które uważam za najważniejsze. Gdzie je znaleźć i jak interpretować?
Po pierwsze wejdź: https://analytics.pinterest.com/overview/
Znajdziesz tam to, co udostępnia Pinterest w zakresie statystyk
# 1: Zasięg
Określenie zasięgu treści Twojej strony/sklepu na Pintereście – tj. miesięcznej i średniej dziennej liczby osób, które widziały Twoje piny na Pintereście – jest pierwszym krokiem do oceny skuteczności publikowanych treści. Zasięg pozwala dowiedzieć się, ile osób rzeczywiście widziało twoje treści za pomocą pinów z Twojego profilu i przepiętych pinów, co pozwala lepiej zrozumieć rzeczywisty wpływ ostatnich pinów i przepięć.
W pierwszym grafie wybierz Wyświetlenia (Impressions), najlepiej podzielone wg potwierdzonych stron.
Dostajesz wówczas szczegółowe dane o wyświetleniach pinów z Twojej strony/sklepu (przypiętych przez Ciebie i przez innych) oraz innych pinów. Inne piny – generują ogólny ruch na Twoim profilu, mogą powodować, ze rośnie liczba followersów, ale bezpośrednio skuteczne dla sprzedaży i widoczności bloga w sieci są jedynie piny z Twojej strony.
Trudno mówić o konkretnych liczbach, dla każdego „dobre statystyki” będą oznaczały co innego, ale warto dbać o wzrost właśnie w tym obszarze, nie zaś wzrost ogólnej liczby wyświetleń, gdyż ten łatwo uzyskać publikując popularne na Pintereście treści, nawet bez związku z Twoją działalnością
# 2: Piny z Twojej strony
Jednym z najważniejszych wskaźników, które należy wziąć pod uwagę, są Piny utworzone z Twojej strony. Ta miara informuje o średniej dziennej liczbie pinów z zweryfikowanej witryny.
W kolumnie z lewej strony spośród oznaczonych Potwierdzonych kont wybierz to, dla którego chcesz zobaczyć dane.
Dane są dostępne dla Twoich pinów (przypiętych rzez Ciebie z witryny) oraz Innych pinów (przypiętych przez inne osoby z Twojej witryny). Dla polskich stron content zawsze będzie oznaczony jako Organiczny (nie mamy jeszcze dostępu do reklam na Pintereście).
Możesz sprawdzić najpopularniejsze piny pod względem: wyświetleń, zaangażowania, powiększeń, kliknięcia linku i zapisania.
Jak wykorzystać te dane?
- projektując nowe treści /nowe produkty – sprawdzając najmniej popularne piny przypięte z Twojej witryny pod względem zaangażowania, powiększeń, kliknięć.
- projektując nowe grafiki – sprawdzając najpopularniejsze i najmniej popularne grafiki względem: wyświetleń, zaangażowania, powiększeń.
- przygotowując tytuły i opisy (SEO) – sprawdzając najmniej popularne piny przypięte przez Ciebie pod względem wyświetleń
- Jeśli zauważysz wzrost liczby pinów w określonym dniu / okresie czasu, możesz to skojarzyć z dodaniem treści wizualnych na swojej stronie i w przyszłości publikować podobne treści, aby zachęcić do większej liczby pinów. W przeciwnym wypadku – wiesz, ze dana treść nie znajdzie odzewu na Pintereście.
# 3: Przepięcia (zapisania) z Twojej strony
Przepięcia (Repins, w obecnej wersji statystyki: Saves) to podstawowy sposób uzyskiwania dużego zasięgu na Pintereście. Oprócz zasięgu organicznego, z wyszukiwania, piny niosą się wówczas dzięki followersom innych osób. Przepięcia / zapisania dają twoim treściom szansę na zobaczenie ich przez użytkowników, którzy Cię nie śledzą, którzy mogą potencjalnie udostępniać Twoje treści lub śledzić Twój profil.
W tym obszarze warto sprawdzać statystyki w podziale na źródła ich pochodzenia (Twoja strona, inne strony). Wysokie statystyki w tym miejscu nie zawsze oznaczają duży ruch w Twoim sklepie / na Twoim blogu? Zależy Ci aby niosły się Twoje treści, prawda? Jeśli przepięcia dotyczą głównie pinów z innych, obcych stron (treści uzupełniających w stosunku do Twoich) – czas na zastanowienie, jak to zmienić.
Sprawdź, czy Twoja strona zachęca do przepinania, zawiera ułatwienia w tym względzie dla odwiedzających (LINK DO ARTYKUŁU / KURSU????). Przycisk Pin It / Save na swojej stronie internetowej nakłania użytkowników odwiedzających sklep czy blog do przypinania zdjęć do swoich tablic na Pintereście.
# 4: Kliknięcia czyli liczba odwiedzin Twojej witryny
Zrozumienie, jak duża część Twojej publiczności na Pintereście została przeniesiona na Twoją stronę, jest bardzo ważnym wskaźnikiem określającym ogólny sukces Twojej obecności na Pintereście. Tylko sprowadzając klienta na Twoją stronę możesz uzyskać rzeczywiste efekty: sprzedaż czy wzrost statystyk bloga.
W pierwszym grafie wybierz Kliknięcia linku (Link clicks), podzielone wg potwierdzonych stron.
Jak wykorzystać te dane?
- projektując nowe treści /nowe produkty – tworząc głównie taki, które dotychczas interesowały publiczność.
- projektując nowe grafiki – wzorując się na tych, które sprowadziły ruch do sklepu.
Wnioski? Wiesz już, jak interpretować statystyki Pinteresta?
A zatem, jak interpretować statystyki Pinteresta? W odniesieniu do pinów z Twojej strony (przypiętych przez Ciebie i innych) i w dłuższym okresie czasu.
Niektóre z twoich pinów zwiększą zaangażowanie na Pintereście, podczas gdy inne będą kierować ruch do Twojej strony: sklepu czy bloga, a jeszcze inne będą napędzać oba rodzaje aktywności. Obserwacja statystyk w korelacji z kalendarzem publikacji i działań na Pintereście pozwoli CI z czasem usprawnić Twoje działania, zwiększyć ich skuteczność.
Ważne jest, aby dążyć do zaangażowania zarówno na Pintereście, jak i poza nim. Te dwa rodzaje działań uzupełniają się wzajemnie.
Istotne nie są chwilowe wyniki, które mogą być zaburzone przez jeden czy klika viralowych pinów (niekoniecznie z Twoją treścią). Istotne są trendy, czyli zmiany statystyk w czasie. Pozwalają Ci one ocenić czy Twoje działania zmierzają w dobrym kierunku. Na Pintereście nie są dostępne dane z okresów dłuższych niż ostatnie 90 dni, ale jest możliwość eksportu i gromadzenia danych historycznych na zewnątrz.
PS.
Możliwe jest zmierzenie odwiedzin, przychodów i liczby zamówień generowanych z ruchu na Pintereście za pośrednictwem zewnętrznego oprogramowania do analizy sieci, takiego jak Google Analytics.