Pinterest

Jak zmonetyzować Pinteresta? Fakty i mity o zarabianiu na Pintereście

To pytanie pojawia się ostatnio bardzo często:

“Jak zmonetyzować Pinteresta?”

“Jak zmonetyzować ruch na profilu na Pintereście?”

“Mam 50k odsłon miesięcznie na Pintereście jak to zmonetaryzować?”

Gdy skomentowałam jedno z takich pytań, że chyba czas o tym napisać, odzew był taki, że … Zmierzmy się z tematem.

Co to znaczy zmonetyzować Pinteresta?

Monetyzacja (ang. monetization) – oznacza zamianę aktywów rzeczowych lub finansowych na prawny środek płatniczy. Zazwyczaj odnosi się do wybijania monet lub drukowania banknotów przez banki centralne. Potocznie monetyzacja to przekształcanie czegoś w pieniądz.

Mamy zatem profil na Pintereście i chcemy zamienić go w pieniądz. Mówiąc po ludzku – zarobić na tym, że go prowadzimy.

Zarabianie NA Pintereście

Sam Pinterest nie ma cech ani funkcji, które pozwalałaby zarabiać na “ruchu na profilu”, na odsłonach pinów, przypiętych przez Ciebie czy przepiętych od innych. Nie ma reklam wyświetlanych na profilu czy przy otwieranych pinach, jak to jest choćby na YouTubie czy stronie internetowej (np. poprzez AdSense, bannery afiliacyjne i inne)

Dlatego nie przepadam za określeniem ‘zarabianie na Pintereście’. ‘Na Pintereście’ nie można zarobić. Ale już poprzez Pinteresta, wykorzystując go sprytnie do promocji swojej oferty – tak.

Sam ruch na profilu na profilu Pintereście może być nic niewarty. Może być też wart bardzo dużo. Od czego to zależy?

Od tego, na czym ten ruch polega i do czego prowadzi. Podawałam w grupie FB “Podbijamy Pinterest” przykład porównujący ruch z jazdą samochodem. Możesz przejeżdżać miesięcznie tysiące kilometrów i nic z tego niemieć, jeśli ta jazda nie ma żadnego celu ani sensu. Możesz też dziennie robić kilkadziesiąt kilometrów, a miesięcznie ledwie kilkaset, ale jeśli ta jazda ma cel, dowozisz towar, świadczysz usługi to nawet niewielki “przebieg” da Ci zadowalający dochód.

Podobnie  jest z ruchem na Pintereście.

Czym jest “ruch na Pintereście”?

Użytkownicy Pinteresta stykając się z Twoimi pinami, mogą wykonać następujące działania:

  1. zignorować, omieść go wzrokiem i pójść dalej;
  2. przepiąć  pin na własną tablicę bez jego otwierania;
  3. otworzyć pin, obejrzeć jego szczegóły, przeczytać opis i dopiero wtedy przepiąć na własną tablicę;
  4. otworzyć pin, obejrzeć jego szczegóły i kliknąć link, czyli przejść na stronę, do której prowadzi powiązany z pinem link.

Pinterest zlicza te wszystkie działania i jako ruch kwalifikuje wszystkie wyświetlenia pina, niezależnie do tego, co zrobi stykający się z nim użytkownik. A tymczasem, ruch ruchowi nierówny…

Działanie nr 1, no cóż, wiadomo, że nie przyniesie Ci żadnych efektów

Działania nr 2 i 3 – niespodzianka! Również nie przyniosą Ci bezpośredniej korzyści, choć przepinanie przez użytkowników  pozwala się nieść pinom, rozszerza ich zasięg.

Tak naprawdę, jeśli chcesz zarabiać poprzez Pinteresta, liczy się tylko działanie nr 4, czyli przejście użytkownika na Twoją stronę, na bloga, do sklepu, kliknięcie linku. Tylko wtedy jesteś w stanie przedstawić użytkownikowi swoją ofertę, niezależnie od tego czy chcesz zarabiać na wyświetleniach reklam, sprzedaży własnych produktów czy na afiliacji.

Czy zatem duży ruch na profilu na Pintereście można zmonetyzować?

Tak, ale tylko wtedy gdy jest to ruch generowany na otwarciach Twoich pinów i prowadzący do kliknięcia linków w tych pinach (prowadzących do Twojej strony, Twojego sklepu lub z Twoimi linkami afiliacyjnymi).

Jeśli ruch generowany jest na:

  • popularnych pinach, ale nie prowadzących do stron z twoją ofertą (przepięte cudze piny), np. na pinach z popularnymi przepisami kulinarnymi;
  • popularnych pinach, ale nie powodujących przejścia na Twoją stronę, a jedynie przepięcia, np. na pinach z cytatami;
  • treściach Twoich, pinach prowadzących do Twojej strony, pdczas gdy strona ta nie zawiera żadnej oferty, np. blog kulinarny bez produktów własnych i wyświetlanych reklam.

to taki ruch jest praktycznie bezwartościowy z punktu widzenia możliwości jego monetyzacji. Nawet jeśli jest ogromny.

Powtórzę jeszcze raz, bo nigdy o tym dość:

Tylko ruch prowadzący (bezpośrednio lub pośrednio) do otwarcia Twojego pina i przejścia użytkownika na Twoją stronę, która będzie zawierała:

  • ofertę sprzedaży produktów własnych lub afiliowanych,
  • ofertę usług,
  • zachętę do zapisu na newsletter połączoną z darmową ofertą próbki Twoich usług, zniżką na produkty itd.

jest w stanie przynieść Ci konkretne efekty finansowe.

Co zatem trzeba zrobić, aby zarabiać poprzez Pinteresta?

W ramach wyzwania #PinToWin wykonaliśmy 30 kroków, które pozwolą wykorzystywać Pinteresta strategicznie. Najważniejsze kroki to:

  • przekształć profil w biznesowy  – otrzymasz dostęp do statystyk i dowiesz się dokąd, prowadzi Twój ruch i jak wielu użytkowników przechodzi na Twoją stronę, do sklepu, na bloga.
  • dbaj o SEO: tytuły i opisy pinów, SEO tablic i profilu, aby być widocznym w wyszukiwarce.
  • dbaj o design pinów, on wpływa na to, że użytkownicy decydują się kliknąć grafikę i zobaczyć szczegóły pina.
  • dbaj o opisy pinów, aby zachęcały do przejścia na stronę.
  • zbuduj ofertę, dla tych którzy zdecydują się wejść. Oferta może być bardzo różna, od sprzedaży własnych i cudzych produktów, poprzez polecanie produktów w afiliacji, aż po najprostsze wyświetlanie reklam. Ale… Oferta jest bezwzględnie konieczna, jeśli chcesz zmonetyzować Pinteresta. Wiele osób o tym zapomina i potencjalny klient jest prowadzony … donikąd.
  • i … pinuj z celem. Wróć do profilu. Czy ten profil przyciąga osoby, które potencjalnie będą chciały skorzystać z oferty? Buduj profil nie tak, aby miał jak największy ruch (a przynajmniej nie przyjmuj tego jako jedynego kryterium), a tak, aby ruch na nim generowały osoby, które mogą być zainteresowane Twoją ofertą.

Typowy zatem lejek marketingowy na Pintereście będzie dłuższy niż tylko:

pin –> kliknięcie –> sprzedaż

W większości przypadków będzie wymagał kroków pośrednich: oferowania leadmagnetów / freebie, zachęt, budowy listy marketingowej, sekwencji mailingowej, remarketingu z udziałem płatnych reklam itd.

Temat lejków marketingowych z wbudowanym w strategię Pinterestem omawiam bardzo dokładnie w e-booku “Pinterest strategicznie”, który ukaże się już wkrótce. Każdy pomysł na zarabianie poprzez Pinteresta jest rozpisany w formie szczegółowych schematów i sekwencji działań:

Jeśli temat zarabiania na Pintereście jest dla Ciebie interesujący, zapisz się na listę oczekujących na e-booki “3, 2, 1 Start!” i “Pinterest strategicznie”.

Dostaniesz informację o rozpoczęciu sprzedaży oraz atrakcyjną zniżkę.

Bonusem jest możliwość pobrania podsumowania wyzwania #PinToWin, czyli zbiór 30 porad i inspiracji, które poprowadzą Cię do lepszego profilu na Pintereście.

Nie lepszego w ogóle, ale lepszego dla Twojego biznesu, wpierającego Twój biznes.