Jak znajdują nas klienci na Pintereście?
Istnieje kilka dróg, którymi użytkownicy Pinteresta mogą trafić na Twoje treści. Twoje piny są dla nich widoczne:
- na ich stronie głównej, gdy zasubskrybują Twój profil i zostaną followersami;
- na ich stronie głównej, poprzez reklamy (od niedawna)
- poprzez wyszukiwarkę Pinteresta, w wynikach wyszukiwania,
- poprzez wyszukiwarkę Google, która indeksuje zawartość Pinteresta.
W początkowym okresie funkcjonowania Pinteresta, dominował pierwszy ze sposobów. Warto było wtedy skupiać się na zwiększaniu liczby followersów. TO nadal jest ważne, ale…
Istnieje wiele profili, które mają ogromną liczbę odwiedzających, ale nie followerów. Jest to np. profil przywołany przez mnie w grupie FB w cyklu Inspirujące profile. Ponad 3 mln odwiedzin miesięcznie, przy 24 tys. followersów. Skąd odwiedziny zatem? Z wyszukiwarki. Znalazłam go wpisując proste słowo kluczowe „baby clothes”, wyskoczył na pierwszym miejscu listy.
https://pl.pinterest.com/shopsugarbabies/
https://pl.pinterest.com/shopsugarbabies/boards/
Podobnie jest na innych, popularnych profilach:
np. Canva (80,4 followersów, 10 mln+ odwiedzających profil miesięcznie)
https://pl.pinterest.com/canva/
https://pl.pinterest.com/canva/boards/
A z polskiego podwórka? Np. profil Reserved. Zaledwie 7,1 tys. followersów (przyznajmy, jak dla najpopularniejszej polski marki odzieżowej to niewiele), ale 273 tys. odwiedzających profil miesięcznie.
https://pl.pinterest.com/reservedcom/
https://pl.pinterest.com/reservedcom/boards/
Jak to się dzieje? Co bierze pod uwagę wyszukiwarka Pinteresta, generując wyniki wyszukiwania na konkretne zapytanie użytkownika?
Mechanizm działania wyszukiwarki Pinteresta
Czym jest bowiem Pinterest tak naprawdę? Aplikacją do organizacji zakładek? Miejscem inspiracji dla rękodzielników? Platformą mediów społecznościowych? Może wszystkim po trochu, ale tak naprawdę to właściwie wyszukiwarka! Kiedy większość ludzi myśli o wyszukiwarkach, myśli o Google, Bing i Yahoo. Ale co robią poszukując inspiracji lub produktów do kupienia? Idą na Pinterest i wpisują zapytanie!
Gdy użytkownik wpisze zapytanie, Smart Feed na Pintereście ustala ranking czyli kolejność wyświetlanych na zapytanie pinów na podstawie ich jakości. Przedstawia użytkownikowi piny możliwie najbardziej dopasowane do jego zapytania, aby mógł uzyskać dostęp do pożądanych treści, rozwiązujących jego problem czy zaspakajających potrzebę.
Ponieważ wyszukiwarki wykorzystują określone informacje do pozycjonowania treści, znajomość podstawowych strategii SEO jest istotną częścią opanowania algorytmu Pinterest. Znajomość odpowiednich słów kluczowych i miejsc ich wykorzystywania jest ważna, gdyż dzięki temu można poprawić swoją pozycję, zwiększyć ruch na profilu, a w konsekwencji na stronie, w sklepie, na blogu.
Jakie czynniki determinują to, co widzi użytkownik Pinteresta?
Podstawowymi elementami branymi pod uwagę są:
Jakość domeny (witryny, z której pochodzą piny)
Za pomocą algorytmu Pinterest jest w stanie wykryć popularność pinów pochodzących z Twojej witryny. Im bardziej popularne są piny, tym bardziej Pinterest widzi Twoją witrynę jako źródło treści wysokiej jakości.
Jakość pinów
Jakość twoich pinów jest również bardzo ważna. Zależy ona od popularności i poziomu zaangażowania użytkowników wobec Twoich pinów. Im więcej osób zaangażuje się w Twój pin, klikając, zapisując, powiększając, dodając zdjęcie lub komentując, tym wyższa będzie Twoja pozycja w rankingu pod względem jakości.
Trafność pinów
Jakość domeny i jakość pinów pozwalają Pinterestowi dowiedzieć się, jak istotne są Twoje treści dla użytkowników. Jednak to słowa kluczowe używane w odpowiednich miejscach mówią Pinterestowi, o czym są Twoje piny. Celem Pinteresta jest ścisłe dopasowanie pokazywanych pinów do konkretnych wyszukiwań odbiorców, ogólnych ich zainteresowań i historii wyszukiwania. Pinterest określa to znaczenie podobnie jak Google. Słowa kluczowe umieszczone w odpowiednich miejscach służą do określenia, o czym jest pin i czy jest dopasowany do zapytania.
Co to są słowa kluczowe?
Słowa kluczowe to takie słowa i zwroty kilkuwyrazowe, które jak najwierniej określają zawartość danej strony internetowej oraz pokrywają się z zapytaniem użytkownika w wyszukiwarce (w tym przypadku na Pintereście). Jakie są podstawowe słowa i zwroty, które cisną Ci się na usta, gdy myślisz o swoim biznesie?
- buty dla dzieci
- wyposażenie łazienki
- projekt kuchni
itd.
Słowa kluczowe na Pintereście i ogólnie, przy pozycjonowaniu treści w internecie, możemy podzielić na:
- Związane z marką (brand keywords) – są to zazwyczaj unikatowe słowa kluczowe, oznaczające markę czy nazwę firmy lub produktu, wpisywane do wyszukiwarki wtedy, gdy użytkownik wie czego chce, szuka konkretnej strony. Z tego powodu rzadko na te słowa prowadzi się działania pozycjonujące.
- Ogólne słowa kluczowe – to słowa, które składają się najczęściej z 1 lub 2 wyrazów i określają szeroką nazwę danego produktu albo usługi. Są one dość ogólne, np. „buty dla chłopca”, „biżuteria ślubna” i z tego powodu trudniejsze w pozycjonowaniu (ponieważ mają bardzo szeroką konkurencję).
- Słowa kluczowe długoogonowe (tzw. long tail, długi ogon) – są to słowa zawierające więcej niż 2 człony, np. „buty sportowe dla chłopca”, „biżuteria ślubna z sutaszu”. Słów taki jest znacznie więcej niż ogólnych, są precyzyjne, dokładnie odpowiadają na potrzebę klienta (pod warunkiem dobrego dopasowania), a konkurencja przy pozycjonowaniu się na te słowa jest mniejsza.
Co wpisują w wyszukiwarkę Twoi potencjalni klienci? Poszukując odpowiednich słów kluczowych na Pinterest, będziesz w stanie dotrzeć do określonej grupy docelowej.
Hashtagi na Pintereście
Chociaż hashtagi są dość nowe na Pintereście, są świetnym sposobem na podniesienie rankingu trafności! Z punktu widzenia użytkownika, hashtagi można przeszukiwać i klikać, są więc niezwykle skuteczne w pozyskiwaniu większej ilości treści. Są jednak na Pintereście nowością, przeniesioną z innych mediów społecznościowych i przyjmują się powoli.
Jak poprawić SEO na Pintereście?
Optymalizacji profilu, tablic i pinów, używaniu słów kluczowych w tytułach i opisach poświęcę kolejne artykuły w tym miesiącu.
Gdy już zrozumie się zasady, czas będzie rozpocząć pracę nad Twoim profilem! Zaktualizować profil, sprawdzić i ulepszyć tablice, tworzyć lepsze piny. Można przez ten proces przejść samodzielnie, ale dla potrzebujących większego wsparcia planuję utworzyć specjalna grupę, gdzie w listopadzie, przez 5 dni będziemy pracować indywidualnie nad Waszymi profilami, tablicami i pinami. Dodatkowe materiały i indywidualne uwagi dla każdego w cenie niższej niż godzina konsultacji! Jeśli chcesz wiedzieć więcej, zapisz się na listę zainteresowanych warsztatami online:
Warsztaty Pinterest SEO
Po zakończeniu miesiąca tematycznego planuję przeprowadzić dla chętnych warsztaty Pinterest SEO.
- Praca w dedykowanej grupie!
- Dodatkowe materiały, checklisty i video!
- Limitowana liczba miejsc, tak aby każdy uzyskał indywidualne wsparcie! Dostaniesz informację o Twoim profilu i pinach, nie ogólne wskazówki dla wszystkich i nikogo, których nie umiesz zastosować!