Słyszałaś, słyszałeś, że promocja sklepu na Pintereście jest skuteczna? Od czego zacząć? Kolejność jest prosta!
Stwórz profil biznesowy na Pintereście
Jak to zrobić? Opisywałam cały proces w artykule blogowym: Od czego zacząć na Pintereście. Czy startujesz jako blogger czy właściciel sklepu zawsze zacznij od utworzenia profilu biznesowego!
Potwierdź prawa do domeny (jeśli możesz)
Jeśli masz sklep na własnej domenie (do której masz prawa) potwierdź domenę na potrzeby Pinteresta. Jeśli to zrobisz, Twoje zdjęcie profilowe będzie wyświetlane obok wszystkich Pinów pochodzących z Twojej witryny, a po lewej strony adresu URL witryny w Twoim profilu pojawi się mała ikona globusa. Będziesz mieć również dostęp do statystyk witryny, dzięki którym zyskasz dostęp do informacji najczęściej zapisywanych przez odbiorców.
Jak to zrobić?
Znów przytoczę instrukcję Pinteresta z drobnymi wyjaśnieniami:
Dodawanie metatagu do witryny
- Zaloguj się do Pinteresta za pomocą przeglądarki internetowej i kliknij … , aby otworzyć menu
- Wybierz Ustawienia
- W sekcji „Potwierdź witrynę“ wprowadź adres URL witryny i kliknij Potwierdź
- Wybierz „Dodaj tag HTML“
- Skopiuj tag i kliknij Dalej
- Przejdź do pliku index.html w Twojej witrynie i dodaj tag do sekcji <head> przed sekcją <body>.
- Wróć do Pinteresta i kliknij Prześlij
Pomoc Pinteresta wskazuje plik index.html, ale kod można również wkleić bezpośrednio do pliku header.php, który znajdziesz poprzez file managera na Twoim hostingu: /wp-content/themes/NAZWA MOTYWU/header.php
Jeśli nie jesteś za pan brat z html, możesz użyć wtyczek do WordPressa dedykowanych właśnie dodawaniu fragmentów kodu. Jest ich wiele, do najbardziej popularnych należą (wg kolejności ilości instalacji):
- Head, Footer and Post Injections
- AddFunc Head & Footer Code
- Head and Footer Scripts Inserter
- Head Meta Data
Znajdź je w repozytorium WordPressa, wybierz jedną, sprawdź zgodność z używaną przez Ciebie wersją WordPressa, zainstaluj i użyj (wklej tag w odpowiednim miejscu w ustawieniach wtyczki, ona zrobi resztę za Ciebie).


Można jeszcze inaczej, poprzez przesłanie niewielkiego pliku weryfikującego do folderu głównego:
Przesyłanie pliku HTML do własnej witryny
- Zaloguj się do Pinteresta za pomocą przeglądarki internetowej i kliknij , aby otworzyć menu
- Wybierz Ustawienia
- W sekcji „Potwierdź witrynę“ wprowadź adres URL witryny i kliknij Potwierdź
- Wybierz „Prześlij plik HTML“
- Kliknij Pobierz, a następnie Dalej
- Prześlij plik HTML do folderu głównego na Twoim serwerze — jeśli prześlesz go do podfolderu, nie będziemy mieli do niego dostępu
- Wróć do Pinteresta i kliknij Prześlij
Kiedy klikniesz Prześlij, Pinterest automatycznie sprawdza metatag i potwierdza witrynę. Po potwierdzeniu witryny możesz usunąć tag lub plik HTML.
To chyba najtrudniejszy etap na Pintereście, gdy już przez to przebrniesz, zostają same prostsze kwestie :-). Dodatkowa instrukcja dla Worpressowców tutaj. Jeśli nie używasz WordPressa, tutaj znajdziesz instrukcje do potwierdzenia witryn w innych popularnych CMS i platformach.
Pamiętaj, że możesz mieć tylko jedną witrynę potwierdzoną w swoim profilu, a każda witryna może być potwierdzona przez tylko jedno konto na Pintereście.
Czy można pinować piny sklepowe bez potwierdzania? Nie możesz, nie umiesz itd.? Tak, można, ale ze szkodą dla Twojej wiedzy (brak dodatkowych statystyk) i dla SEO. Pinterest wyżej pozycjonuje piny ze stron potwierdzonych, zwłaszcza pinowane przez profil tej strony. Traktuje takie piny jako nowy content.
Podłącz Twoje media społecznościowe
Możesz konto na Pintereście połączyć z kontami na Instagramie, Etsy lub Youtube, aby użytkownicy, którzy znajdą Twojego pojedynczego pina mogli obok profilu na Pintereście zobaczyć jeszcze inne Twoje miejsca sieciowe. Zwracam uwagę, że nie można połączyć z Pinterestem konta na FB, fanpage czy konta osobistego. Od samego początku, z niewiadomych powodów, założyciel Pinteresta Bill budował Pinteresta w opozycji do Facebooka wystrzegając się podobieństw i powiązań. Można oczywiście podlinkować pina linkiem prowadzącym do FB pinując ręcznie, ale już z poziomu FB czy przeglądarki jest to bardzo mocno ograniczone i nie radzą sobie z tymi ograniczeniami nawet płatne programy typu Tailwind.
Konta na YouTube lub Etsy można połączyć z Pinterestem z poziomu komputera lub telefony z systemem iOS lub Android. Konto na Instagramie możesz połączyć tylko za pomocą telefonu (z systemem iOS lub Android).
Instrukcja Pinteresta w zakresie podłączania kont (nie wyważam otwartych drzwi, wszystko jest pięknie opisane w Pomocy Pinteresta):
- Kliknij … u góry strony na Pintereście, aby otworzyć menu
- Kliknij Ustawienia
- Kliknij Potwierdź po lewej stronie ekranu
- Kliknij Potwierdź obok kont, które chcesz połączyć
- Potwierdź, że chcesz połączyć te konta, w wyskakującym oknie autoryzacji
- Po zamknięciu okna i powrocie do strony ustawień czerwony przycisk Potwierdź zmieni się w szary przycisk Cofnij potwierdzenie. Dokonane potwierdzenie można tu w każdej chili cofnąć (aby np. przypiąć inny profil).
Jeżeli Ty lub inne osoby macie przypięte piny, które pochodzą z Twojego potwierdzonego konta na Instagramie, Youtube lub Etsy, zostaną one oznaczone jako Twoje w ciągu kilku dni. W przyszłości wszystkie piny tworzone z tych kont będą domyślnie oznaczane jako Twoje.
Jeżeli Ty lub inne osoby macie przypięte piny, które pochodzą z Twojego potwierdzonego konta na Instagramie, Youtube lub Etsy, zostaną one oznaczone jako Twoje w ciągu kilku dni. W przyszłości wszystkie piny tworzone z tych kont będą domyślnie oznaczane jako Twoje.
Utwórz tablicę dla sklepu
Utwórz tablicę z nazwą sklepu. Dedykowaną tylko temu. Użyj w tytule i opisie słów kluczowych, na które chcesz sie pozycjonować na Pintereście.
A dalej? Po prostu zacznij przypinać!
To oczywiście początek drogi. Ja tak właśnie zaczynałam 8, 9 lat temu. Miałam już wtedy sklep na Etsy (który w przyszłym tygodniu skończy 10 lat!) i szybko zauważyłam w statystykach, że pojawiło się nowe źródło ruchu.
Utworzyłam konto, początkowo zwykłe (innych nie było) i … wsiąkłam. Najpierw jak chyba każdy, prywatnie, spędzając czas na Pintereście na przeglądaniu i przypinaniu inspirujących pinów. Z czasem jednak, gdy okazało się, ze Pinterest rośnie i jest świetny w przyciąganiu ruchu, zaczęłam pinować bardziej świadomie i wykorzystywać stopniowo pojawiające się narzędzia: profil biznesowy z dodatkowymi statystykami, piny wzbogacone, sekcje tablic.
Nie musisz szukać skomplikowanych narzędzi
Przez lata funkcjonowania Pinteresta pojawiły sie wyspecjalizowane narzędzia ułatwiające pracę tym, którzy na Pintereście oparli swoją strategię marketingową. Jak choćby Tailwind, który opisywałam tutaj. Oszczędzają one czas. Ale … Cały swój profil zbudowałam od podstaw pinując ręcznie i mamy, również w naszej grupie, przykłady wielu pięknych i skutecznych profili zbudowanych bez dodatkowych narzędzi.
Po prostu przypinaj i doskonal to co robisz
Stopniowo. Nie zbudujesz idealnego profilu w jeden dzień czy tydzień. W tym miesiacu pojawią się kolejne arykuły, których tematem będzie promocja sklepu na Pintereście. Śledź i wdrażaj!
Zachowaj na Pintereście:
